(NL) "Kapotte" broek weer goed haken!

Wie heeft ze niet! Die geweldige gescheurde broeken die zo lekker zitten. Of ze nu zelf versleten zijn of je hebt hem lekker 'kapot' gekocht..Op een gegeven moment worden die gaten zo groot en flubberig...Dat kan echt niet. Dus haakte ik er een leuk mandalaatje in!
Volg me op Facebook om op de hoogte te blijven van de laatste patronen, video's en acties!


Wat heb je nodig?

Mr Cey Fine coton
2mm haaknaald
Schaar,
Scherpe naald
en een "kapotte" borek met flubberige gaten.

Je kunt elk patroon nemen dat je wilt. Blijf gewoon tijden het haken meten boven het gat.

Ik ben begonnen met het haken van een mini mandala. Toen deze groot genieg was om over het kleine gedeelte van het gat te passen, ben ik aan 1 helft gaan meerderen zodat het over het gat past. Ik heb een extra lange draad eraan gelaten waarmee ik de mandala aan mijn broek heb genaaid met slechts enkele steken.

Ik geef je het patroon van mijn mini mandala, maar let op! Geen gat is hetzelfde! Je zult moeten blijven meten tot het haakwerkje over het gat heen komt.

Patroon:


  1. Magische ring, 1 losse (L), 12 vaste (V) in de ring.Halve vaste (HV) in de eerste V.
  2. 6L, dubbelstokje (DSTK), 2L in iedere steek. HV in de 4de losse van de beginlosse.
  3. HV in de 2L ruimte. 2L, Haak 2 stokjes samen (STKCL), * 3L, in de volgende 2L ruimte, 3 STKCL, 3L. * Herhaal tot je 12 stkcl hebt. 1L, Half stokje (HSTK) in de top van het eerste cluster.
  4. 5L, Stokje (STK) in dezelfde steek, * 5L, in de volgende losse ruimte: STK, 2L, STK. * herhaal tot het einde. 5L, HV in de 3e losse van de beginlosse.
  5. HV in de 2L ruimte. 2L, 2STKCL, * 3L, V in de 5losse ruimte, 3l, 3STKCL in de 2L ruimte. * herhaal tot het einde. 3L, HV in de top van het eerste cluster.
  6. *10L, V in de top van het volgende cluster. * herhaal tot je nog 1 ruimte over hebt. 5L, vijfdubbel stokje in de top van het eerste cluster. (Sla 5 x om, naald door de aangegeven steek, sla om en haal door, Sla om, haal door 2 (x5) )
Als je een grotere mandala nodig hebt, blijf je doorgaan met toeren toevoegen.Voeg een extra losse per boog per toer toe om te vergroten. Rij 7: 11L, V in de 10L ruimte. Rij 8 12L, V in de 11 losse ruimte etc. Voor de laatste boog van iedere toer die je het volgende: Haak de helft van de losse die je in de voorgaande bogen hebt gemaakt. Om de rij (1 wel, 1 niet) voeg een extra eerste "sla om" toe aan de laatste steek. Toer 6 en 7 hebben een vijdubbelstokje aan het einde, toer 8 en 9 een zesdubbelstokje etc.




Tips!

Als je een normale (non stretch) spijkerborke hebt, kan je de mandala er gewoon op vast naaien. Zorg ervoor dat het gat goed recht ligt en niet verschuift tijdens het naaien.Anders krijg je een bobbelige broek!

als je stretch jeans hebt, net zoals ik, dan moet je de broek aandoen tijdens het naaien!. Ja ik weet t..Ik heb mezelf een aantal x raak geprikt tijden het naaien hahaha. Maar als je de broek niet draagt tijdens het opnaaien, zal het er verschrikkelijk uitzien en is er zelfs een kans dat je je broek nog verder scheurt, omdat de stretch daar uit je borek is. Het gat van stretch jeans wordt groter als je het aanhebt.

Dus ik trok mijn broek aan en plaatste de mandala op mijn been, onder mijn broek. En begon met vastnaaien. Ik heb een paar simpele steken gebruikt om net de lussen vast te maken voor een mooi effect. Je kan dit met een kruisje aan de bovenkant doen of enkel een streepje. Wat jij mooi vind!
Ik heb mijn draad weggewerkt in de mandala.

Ik hoop dat het allemaal duidelijk is! Ik heb je de mijne laten zien! Vergeet niet om die van jou te showen!


© 2017 CrochiqueNL, MarriĆ«lle van der Gun. Alle rechten voorbehouden. Dit patroon is uitsluitend voorpersoonlijk gebruik. Het patroon of delen van het patroon mogen niet verveelvoudigd of uitgebracht (zowel online als op schrift), aangepast of doorverkocht worden. Voor vragen en/of opmerkingen :crochique.nl@gmail.com




Comments

Popular posts from this blog

(NL) Dazzling vest hele patroon voor verloopgaren

(US) Dazzling CAL 2 colors (whole) pattern

(NL) Dazzling vest hele patroon voor 5 kleuren