(NL) Icecream delight peuterdekentje

Planned pooling!
(For US terms click HERE)

Wat een verslaving is dat! Ik ben begonnen aan een dekentje voor mijn dochter en kreeg zoveel goede reacties dat ik besloten heb om erover te schrijven! Zo kan jij ook je eigen planned pooling Ice gumball deken maken.



Het garen dat ik gebruik is Ice gumball (33396) met kleur verloop in zalm, kaki, camel, room en blauw. Ik vind de kleuren zo mooi! En wat is het zacht! Ik denk dat ik deze deken de  icecream delight noem. Als ik ernaar kijk, dan krijg ik spontaan zin in lekkere vanille, frambozen, chocolade ijsbollen op een hoorntje. Yammieee
Hier heb ik het garen gekocht!


Planned pooling is een kunst op zich. Ik kan je vertellen hoe ik mijn deken heb gehaakt, maar dat wil niet zeggen dat jouw deken hetzelfde wordt als je het op precies dezelfde manier haakt. Bij planned pooling gaat het allemaal om hoe los of vast je haakt en met welke haaknaald. Hier enkele tips om te beginnen!

Ik haal de wol vanuit het midden van mijn bol, als je dat ook doet moet je alle ballen vanuit het midden beginnen. Doe je dit niet, dan loopt de kleur in tegenovergestelde richting en gaat het poolen niet goed.

Ik ben begonnen met het maken van een lossen ketting, totdat ik 1 heel kleurverloop had gehaakt. In de 6e losse van de haak ben ik begonnen met het haken van granny's. Haak 1 heel kleurverloop losjes en tel hoeveel granny's je hebt gemaakt. Als je niet tevreden bent over het aantal granny's per kleur, dan probeer je het met een kleinere of grotere haaknaald.
Nu je het aantal granny's per kleur weet, kan je gaan rekenen!
 (Aantal granny's van 1heel kleurverloop x 3) + 6

Ik heb 70 granny's x 3 stokjes per granny= 210 +6 = 216 losse als minimum.

Nu we het magische nummer weten, kunnen we de gehaakte granny's uithalen en gaan beginnen aan de echte deken.
Haak het aantal losse dat uit je berekening is gekomen. Als de lus aan je haak de eerste van een nieuwe kleur is, dan kan je gelijk gaan beginnen met het maken van de granny's. Is dit niet het geval dan haakje door tot dat je wel een nieuwe eerste kleur aan je haaknaald hebt.
In de 6e losse van de haak maak je 3 stokjes. Sla twee losse over en haak weer drie stokjes in de volgende losse. Herhaal dit tot je 1 volledig kleurverloop hebt gehaakt.
Hieronder een beschrijving van hoe ik mijn deken heb gehaakt.


Ik heb haaknaalden 3.5 en 4.5mm gebruikt.
Één kleur lengte (ongehaakt) is zo'n 210 cm.
Mijn deken is nog niet af, maar 1 keer het hele kleurverloop is 1.45 meter breed. Na het op haken van 1 bol heb ik 11cm in hoogte. Ik heb 8 bollen voor mijn peuterdeken.

Ik ben begonnen met het maken van een ketting met de 3.5mm. Je hebt minimaal 216 losse nodig voor 1 keer kleurverloop. Ik heb meer losse gehaakt, totdat ik een blauwe lus aan m'n haaknaald kreeg.

In de zesde losse van de naald haak je 3 stokjes (1 granny), sla 2 losse over, haak 3 stokjes in de volgende losse, sla 2 losse over, etc
Herhaal dit voor alle kleuren.
( 7 blauwe granny's, 7 creme granny's, 7 kaki granny's, 7 creme granny's, 7 donker roze granny's, 7 creme granny's, 7 zalm granny's, 7 creme granny's, 7 camel granny's en 7 creme granny's)

Je zal een iets hogere spanning op je draad moeten houden of een nog kleinere haaknaald kunnen pakken om bij het 'verspringen'  8 granny's te kunnen maken.

Toer 2
Haak 3 losse en maak vervolgens een creme granny tussen de laatste twee granny's van de vorige toer. Herhaal dan dezelfde frequentie van 7  blauwe granny's, 7 creme granny's etc

Je zult telkens twee toeren dezelfde aantallen granny's per kleur haken. De derde verspring je weer.

Toer 2 en 3 zien er als volgt uit;
(1 creme granny, 7 blauwe granny's, 7 creme granny's, 7 kaki granny's, 7 creme granny's, 7 donker roze granny's, 7 creme granny's, 7 zalm granny's, 7 creme granny's, 7 camel granny's en 6 creme granny's)

Toer 4 en 5 zien er als volgt uit;
( 2 creme granny's, 7 blauwe granny's, 7 creme granny's, 7 kaki granny's, 7 creme granny's, 7 donker roze granny's, 7 creme granny's, 7 zalm granny's, 7 creme granny's, 7 camel granny's en 5 creme granny's)

Toer 6 en 7 zien er als volgt uit;
( 3 creme granny's, 7 blauwe granny's, 7 creme granny's, 7 kaki granny's, 7 creme granny's, 7 donker roze granny's, 7 creme granny's, 7 zalm granny's, 7 creme granny's, 7 camel granny's en 4 creme granny's)

Etc.



Ik hoop dat je hier alvast mee aan de slag kan! Als je hulp nodig hebt, stuur gerust een bericht en dan zal ik mijn best doen om zo goed mogelijk te helpen! Zoals ik eerder al had gezegd, ik ben zelf nog niet klaar. De derde bol zit er net aan, maar ik zal je op de hoogte houden van het resultaat!


Veel haakplezier! xoxo

© 2017 CrochiqueNL, Marriëlle van der Gun. Alle rechten voorbehouden. Dit patroon is uitsluitend voorpersoonlijk gebruik. Het patroon of delen van het patroon mogen niet verveelvoudigd of uitgebracht (zowel online als op schrift), aangepast of doorverkocht worden. Voor vragen en/of opmerkingen :crochique.nl@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

(NL) Dazzling vest hele patroon voor verloopgaren

(US) Dazzling CAL 2 colors (whole) pattern

(NL) Dazzling vest hele patroon voor 5 kleuren